Een goede tekst schrijven voor een website is een kunst op zich.

Om je te helpen volgen hier wat tips:

 

Een goede tekst schrijven voor een website is een kunst op zich. Google vriendelijk maken en een beter zoek resultaat zal opleveren.
Noordkop Media heeft alles voor u op een rijtje gezet, een mooie schone content tekst vind google erg lekker.

  • Maak veel gebruik van koppen en subkoppen. Geef ze meer nadruk dan de gewone tekst door ze bijvoorbeeld groter of vetter te maken, of door ze een andere kleur te geven.
  • Zorg dat je titels en koppen heel duidelijk zijn, ook voor degene die de tekst die erop volgt niet leest. Maak ze kort en kernachtig.
  • Val met de deur in huis: begin je tekst met een conclusie of korte samenvatting. Dan kan je bezoeker direct beslissen of hij het de moeite waard vindt om verder te lezen.
  • Gebruik steeds witregels om twee alinea’s van elkaar te scheiden.
  • Maak je tekst zo kort en duidelijk mogelijk.
  • Zet getallen in cijfers. Ze springen eruit en maken het je bezoeker gemakkelijker je tekst te scannen.
  • Gebruik veel korte zinnen, die je afwisselt met wat langere. Begin een nieuwe zin gerust met een voegwoord als dat zo uitkomt (iets wat je in een gewone tekst niet zo snel doet). Voegwoorden zijn bijvoorbeeld: en, of, maar, voor.
  • Schrijf eenvoudig.
  • Gebruik geen vaktaal, behalve als je tekst echt alleen voor een bepaalde beroepsgroep is bestemd.
  • Zorg ervoor dat de teksten van je links in een oogopslag duidelijk zijn. ‘Klik hier’ is dus geen goede tekst voor een link. ‘Meer informatie over werken in Frankrijk’ is dat wel.
  • Gebruik als het kan geen afkortingen. Niet iedereen weet waar ze voor staan.
  • Pas op met verwijzingen in je tekst (‘zoals ik al eerder heb aangegeven’, ‘de vorige zin’, ‘de volgende alinea’). Je weet nooit of degene die deze woorden leest, de vorige alinea’s ook daadwerkelijk heeft gelezen. Je zinnen moeten zoveel mogelijk op zichzelf staan.
  • Spreek je bezoekers op een directe manier aan: met ‘u’, ‘jij’ of ‘jullie’.
  • Maar wees ook weer niet te amicaal in je manier van schrijven. Blijf correct.
  • Zorg ervoor dat je website-tekst foutloos is. Gebruik een spellingchecker en laat ook iemand anders je tekst nog eens doorlezen.
  • Gebruik actieve zinnen in plaats van passieve. Een actieve zin heeft een duidelijk onderwerp. Dus niet: ‘er kan meer informatie worden aangevraagd bij …’, maar: ‘je kunt meer informatie aanvragen bij …’
  • Maak je website-tekst niet te commercieel. Uit onderzoek blijkt dat websurfers een hekel hebben aan te commerciële teksten. Hoe objectiever je overkomt, hoe beter. Geef daarom ook feitelijke informatie.
  • Het oog wil ook wat: maak je tekst daarom visueel aantrekkelijk. Gebruik daarvoor opsommingstekens, onderstrepingen, hoofdletters, ingesprongen alinea’s, vetgedrukte woorden, cursiveringen, afwijkende lettertypes of lettergroottes, gekleurde tekst, randen, kaders, pijlen, opmerkingen in de kantlijn, markeringen, inversietekst, enzovoort. Maar overdrijf niet: dat geeft algauw een rommelige indruk. En gebruik geen blauw om je tekst te benadrukken. De meeste websurfers associëren de kleur blauw met hyperlinks.